neděle 15. května 2005

Lípa: Fundamentalismus, extremismus, terorismus

... Definici fundamentalismu můžeme podle názoru diskutujících vymezit jako nekritickou víru ve fundamenty, která je expanzivně a agresivně rozšiřována. Základní charakteristikou fundamentalismu je pak nezpochybnitelné přesvědčení, netolerance a nesmiřitelnost. Na druhou stranu všichni máme fundamenty, se kterými se ztotožňujeme. Nebezpečím fundamentalismu je fakt, že postrádá kritické myšlení a je nepřístupné okolním informacím. Existují však i fundamentalisté s kritickým myšlením. Hranice definice fundamentalismu je v hranici tolerance. Fundamentalismus je přesvědčení, které není přístupné dialogu. Střet nastává v okamžiku, kdy fundamentalismus položí své hodnoty za univerzální. Většina fundamentalistů se chová a jedná na základě daných pravidel, o kterých nepřemýšlí a nepochybuje...

Základem terorismu je extremismus, základem extremismu je fundamentalismus. Fundamentalismus je nutnou nikoliv postačující podmínkou extremismu a extremismus je nutnou nikoliv postačující podmínkou terorismu. Dle názor účastníků Lípy musíme si také uvědomit naprostou odlišnou mentalitu islámského světa, které je v západních demokraciích neinterpretovatelná. Shoda nastala nad konstatováním, že hlavním důvodem útoku na USA byla snaha otřást západními fundamenty, které se začaly stávat přitažlivými i pro islámský svět. Současně se vyskytl i názor, že fundamentalismus a extremismus produkujeme my sami svojí umírněností. Tlak změn pak některé skupiny vytlačuje do pozice, kdy nejsou schopni být flexibilní a umírnění. Dnešní stále liberálnější společnost s rostoucími svobodami jednotlivce vyžaduje od svých členů jistou vnitřní morálku, která ovšem u nás kvůli historickým souvislostem chybí. O celé postkomunistické společnosti se dá říci, že stále obtížně hledá svou identitu stejně jako její výše zmíněná mládež. Nemělo by docházet k překračování hranice mezi svobodou a svévolností a proto je třeba nějakým způsobem do svobod zasahovat.
Jeden z účastníků zmínil holandský model řešení kompromisu mezi bezpečím a svobodou. Tento systém je založen na dvou velmi radikálních přístupech. Dokud se člověk chová podle všech pravidel, nezasahuje do jeho svobod nikdo a nijak, ale v okamžiku jejich porušení nastupuje o to tvrdší odjímání svobod všeho druhu. K použití podobného systému u nás zaznělo mnoho námitek. Česká společnost nemá za sebou takovou demokratickou tradici jako Nizozemí. Je pro ni vhodnější spíše systém trvalého mírnějšího zasahování do osobních svobod a ne takové spoléhání na jednotlivce a jeho morálku v souvislosti s tím co bylo řečeno již dříve.

Zdroj: Zápis z 11. setkání Lípa
Zápisy z minulých setkání včetně referátů

Žádné komentáře: