neděle 17. dubna 2005

WSC: Mladý vyjednavač :-)

Martin Gilbert: Churchill – Život
strana 31, rok 1887 - 12 let
Churchill doufal, že stráví letní prázdniny v Paříži „nebo někde na evropském kontinentu“. Podezíral matku, že s ním má nějaké zvláštní úmysly. „Má drahá,“ psal jí tři týdny před obvyklým začátkem prázdnin, „doufám, že mi nehodláš zkazit prázdniny tím, že mi najmeš soukromého učitele.“ Jenže matka mu to udělala a učitelem nebyl nikdo jiný, než Winstonův učitel řečtiny, čtyřiadvacetiletý James Best. Tím se Churchillovo trápení trochu zmírnilo. „Když je zdejším učitelem,“ napsal matce, „a já ho mám moc rád, nebude mi vůbec vadit, ovšem pod jednou podmínkou, totiž‚ že se nebudeme učit. Vzdávám se všech ostatních podmínek, ale na této trvám.“ Churchill ještě dodal: "Nikdy jsem se neučil o prázdninách a nebudu s tím začínat ani teď. Budu velmi hodný, nebudete-li mi to vnucovat a nebudete-li mi to pořád připomínat.“

Lady Churchillová však byla pevně rozhodnuta, že by syn měl o prázdninách studovat. Jenže ten se mezitím začínal učit, jak má obratně prosadit svou. „Slibuji ti, že budu o prázdninách opravdu hodný,“ napsal matce 14. června, „jen mě nenuť do učení, protože v tomto trimestru studuji pilně a o prázdninách si najdu spoustu věcí, které mě zaujmou. Když jsem na venkově, mám se vždy čeho chytit, poněvadž budu celé dny zaměstnán ‚motýlkařením‘ (jako loni). Dovol mi, abych to zkusil celý týden.“ Churchill sdělil matce, že i kdyby mělo vyučování trvat pouhou jednu hodinu denně, „budu mít za to, že se musím vracet v určitou dobu, a to mi bude kazit všechnu radost.“

Žádné komentáře: